27. Portal --- Mina 30 bästa spelupplevelser

Här kommer så den riktiga nr 27, eftersom jag mystiskt lyckades börja felnumrera redan efter några få inlägg. Begåvningsreserven...
 
Portal är ett spel som jag tror finns på mångas topplistor. Dock skulle jag gissa att många skulle placera det högre upp än vad jag gör. Jag mötte Portal sent, många år efter att det släpptes, och tyckte först att det var ganska svårt. Problemet var inte problemlösningen, vilket passade mig alldeles utmärkt, utan de mer FPS-artade inslagen när man skulle göra saker i fart och under beskjutning. Oavsett om jag ska hålla i ett maskingevär eller en portal gun så är jag seg som fan på kontrollerna. Dock lyckades jag träna upp det till en godtagbar nivå för att jag uppskattade Portals klurighet så mycket. Det arbetar med rumslig problemlösning på ett sätt som var oerhört innovativt och fräscht. Det var ofta lagom svårt. Jag fick klura en stund och kanske testa några lösningar, men efter ett tag föll poletten ner och jag kände mig väldigt nöjd med mig själv.
 
Bildresultat för portal video game
 
 
Något som också gav mig väldigt mycket var den välskrivna bakgrundhistorien som portioneras ut bit för bit utan att skriva spelaren på näsan. När man gradvis börjar inse att något är allvarligt fel och börjar gå "off-pist" så får spelet ytterligare en dimension av stress och jaktkänsla. Att GLaDOS är en av spelhistoriens bästa karaktärer hjälper såklart också, liksom den rikliga humor som genomsyrar hela kampanjen. Varför placerar det sig då inte högre på min lista? Huvudproblemet är att det är för kort. Kampanjen, som jag tycker är huvudbehållningen, spelar man lätt igenom på några timmar och även om det är ganska kul att spela om så är ändå storyn klarberättad, så att säga.