Boktips: Krabat (Han sålde sin frihet)

Här kommer ett litet lästips, snarare än en fullskalig recension.

Boken ifråga heter Krabat på ursprungsspråket tyska. På svenska har man ändrat titeln till Han sålde sin frihet. Boken ifråga kom ut redan 1971 och är skriven av Otfried Preuβler. Genremässigt skulle man idag klassa det här som en YA-fantasy (Young Adult), men sådana kategorier fanns inte när boken först kom ut. Det är hur som helst en ungdomsbok baserad på en gammal västslavisk folksaga. Jag har läst boken förut, när jag var liten, men läste nu om den på tyska.

Huvudpersonen Krabat är en tiggarpojke som en dag hör en röst ropa till honom inne i huvudet: "Kom till kvarnen nära byn Schwarzkollm, det kommer du inte att ångra!" Han lyder rådet och blir antagen som lärling vid kvarnen av den mystiske mjölnaren och snart accepterad av de elva gesällerna. Snart inser han dock att detta inte är någon vanlig kvarn. Hur kommer det sig att ingen av de omgivande bönderna kommer med något för dem att mala men att kvarnen ändå löper hela tiden? Och vad gör mästaren och andra gesällerna uppe mitt i natten i den övergivna delen av kvarnen? När Krabat får veta svaret på dessa frågor ger det honom mer än han någonsin haft, men han har också trasslat in sig i ett dödligt spel med endast en desperat väg ut.

Storyn är snyggt berättad, med förebådande tecken och stämningsskapande drömsekvenser. Språket är vackert och lite gammaldags, men ändå tämligen enkelt. Det finns också en typ av distans till personerna som känns typisk för sagogenren, men som inte är så vanlig nuförtiden. Det ger stundom ett lite kargt intryck, men det tycker jag passar stämningen rätt väl. Sagoaspekten slår igenom även i stilistiska upprepningar och inskjutna episoder, men det ger boken en säregen touch. För den som tycker att lite ruggig skräckfantasy för tonåringar kan vara mysigt även i vuxen ålder (här slipper ni garanterat high school-vampyrer!) rekommenderas boken varmt.

Det finns också en filmatisering som jag tänker försöka se någon dag.